Antarctica 6
Het is hier aan boord echt een geoliede machine. Alles is perfect geregeld en het personeel doet echt zijn best het je naar de zin te maken. Je krijgt hier aan boord elke dag een nieuw dagprogramma. In het programma stond: ‘Scenic cruising tijden zijn onder voorbehoudt’. De rillingen lopen je over de rug. De tweede keer, kijk je het eerst of het er nog staat. De derde keer durf je haast niet te kijken maar je doet het toch. Neeeeee, het staat er nog. Toevallig moest ik bij de receptie wat vragen en ik maakte ze erop attent dat dit echt niet kon. De dag daarna kwam er weer een nieuw programma. Ik durfde haast niet te kijken. Schichtig begon ik te lezen. ‘Scenic cruising tijden zijn onder voorbehoud’. Yes, ik was helemaal gelukkig. Wat kan een mens toch blij worden van kleine dingen.
Ik zag de laatste enorme grote ijsberg langskomen, als een huis zo groot. Heel in de verte was er nog een. Ik heb begrepen dat we iets vroeger uit het Antarctisch gebied zijn vertrokken om slecht weer te vermijden. Het is nu al windkracht 6 en het zal nog wat toenemen. Je hebt moeite om recht te lopen. Ik ben benieuwd hoe het weer bij Kaap Hoorn is, dat was honderden jaren geleden al berucht.
We blijken geluk gehad te hebben met het weer. De deining kan wel 10 tot 12 meter zijn en wij hebben dagen een rustige zee gehad. Er was af en toe een gure wind maar die nam vaak af. Niet iedereen heeft bij deze tocht vier dagen lang zulk weer met zo’n uitzicht. Ondanks de deining voel ik me prima en dit zonder medicatie. Dat mag een wonder heten want normaal gesproken word ik al zeeziek als ik een roeiboot in de sloot zie schommelen.
We varen weer noordwaarts. ’s Morgens vroeg kwamen we aan bij Kaap Hoorn. De wateren rondom Kaap Hoorn zijn berucht vanwege de harde winden, grote golven, sterke stromingen en ijsbergen. Er hebben al vele schepen schipbreuk geleden. Het is ongelooflijk dat deze doorgang pas bijna 100 jaar gevonden is na de ontdekking van de Straat van Magellaan. Magellaan ontdekte deze straat al in november 1520. |
|
|
Op deze kaart zijn de vele scheepswrakken bij Kaap Hoorn aangegeven |
In 1615 vertrokken Jacob Le Maire en Willem Schouten met de schepen de Eendracht en de Hoorn om een zuidelijke doorgang van de Atlantische naar de Pacific te vinden. De Eendracht liep nog averij op omdat onderweg de romp doorboord was door het zwaard van een zwaardvis. Men dacht indertijd dat het een zeemonster was. In Zuid Amerika voeren ze nog het estuarium van de Deseado op waar de Hoorn vastliep en dreigde om te vallen. Gelukkig lag de Eendracht ernaast en kon het schip daar tegenaan leunen. Wat later zetten ze beide schepen aan de grond op het Koningseiland dat in dit estuarium ligt. Daar werden de rompen van de schepen schoongemaakt. Dit werd o.a. met vuur gedaan. Helaas vloog de Hoorn in brand en brandde in een paar dagen af. Toen het vuur het buskruit bereikte, vloog de boel de lucht in. Men heeft nog vele waardevolle spullen kunnen overbrengen naar de eendracht waarna die weer verder voer en op 29 januari 2016 Kaap Hoorn bereikte, de zuidelijkste landmassa ter wereld. De Kaap werd genoemd naar de vergane Hoorn en de thuishaven van beide schepen. Na aankomst in Batavia op Java voer Le Maire mee op de Amsterdam dat terug naar Nederland ging maar hij overleed onderweg.
De Engelsen maakten van Hoorn het woord Horn. De Spanjaarden dachten dat het woord hoorn betekende en schreven Cabo de Hornos. Hornos betekent oven, vandaar wellicht de naam Vuurland.
Er worden nogal wat verhalen verteld over de gevaren van Kaap Hoorn. Charles Darwin schreef: “Een aangezicht van een dergelijke kust is genoeg om een landsman een week lang over scheepswrakken en gevaarlijke situaties te laten dromen”. |
|
|
Precies voor Kaap Hoorn, de scheepstoeter klinkt |
Vlakbij het centrale station staat een beeldhouwwerk uit 1992 dat daar ter ere van de omgekomen zeevarenden is neergezet. De Chileense beeldhouwer Jose Balcells heeft het silhouet van en albatros uitgebeeld. Op de sculptuur staat een gedicht van Sara Vial, opgedragen aan de omgekomen zeelui die probeerden rond Kaap Hoorn te varen.
|
Ik ben de albatros
die u opwacht aan het wereldeinde.
Ik ben de vergeten ziel van de verdronken zeelui die Kaap Hoorn rondden
komende van alle wereldzeeën.
Maar zij stierven niet in het golvengeweld, nu vliegen zij met mijn vleugels
op naar de eeuwigheid, in die allerlaatste kloof
van de zuidpoolwinden.
|
Dit is het kunstwerk maar het lijkt niet echt op een albatros. Ik zie wel vleugels. |
|
Het schip lag daar stil te wachten op de loodsen. Toen die aan boord waren, stoomden we op naar Ushuaia alwaar wij ’s avonds om een uur of negen aanlegden. Sinds de opening van het Panamakanaal wordt de ronding om Kaap Hoorn nog maar heel weinig gebruikt.
Ushuaia is de zuidelijkste stad ter wereld en ligt op het eiland Vuurland. De naam Ushuaia is er door de inheemse bewoners aan gegeven.
In het begin van de twintigste eeuw werd de stad opgebouwd rond een gevangenis voor zware criminelen. De eerste gevangenen arriveerden in 1896 en ze werden tewerkgesteld in de houtwinningsindustrie rond de stad. In 1947 werd de gevangenis gesloten omdat de Argentijnse regering dat prettiger vond voor de bewoners.
Bij de stad ligt nog een spoorweg die indertijd door de gevangenen gebruikt werd, ‘De trein aan het einde van de wereld’. De trein van nu is een replica en je kunt er een tochtje van 7 km mee maken.
’s Avonds hebben we nog wat in de regen de stad gewandeld.
|
|
Ushuaia vanaf de Zaandam |
Zaandam by night |
|
|
Leuke gevels |
Het herinnert nog aan het gevangenis verleden |
|
|
Ook hier het gevangenis verleden uitgebeeld |
In de restaurants werd vlees gebraden |
Het treintje leek ons wat saai ook al gingen we naar het einde van de wereld. Wij kozen voor een jeepsafari door een deel van de Tierra del Fuego, een prachtig natuurgebied.
Dat was een geweldige ervaring. We reden echt over een zware trail van schier onbegaanbaar terrein. We stopten op verschillende punten om de natuur te bewonderen. Regelmatig keek ik naar de lucht of ik een condor kon spotten maar helaas.
Verder liepen we door een gebied dat er helemaal vernield uitzag. Dat was ook zo. Dit is gebeurd door bevers die indertijd werden ingevoerd om en dacht de bevers te kunnen gebruiken voor de bontindustrie. Dat mislukte faliekant maar de bevers daar hebben geen natuurlijke vijanden en vernielen daar de hele natuur door veel bomen om te knagen om dammen van te maken. Een keer per jaar is er een grote beverjacht waarbij veel dieren worden afgeschoten. Er blijven er echter voldoende over om dit elk jaar weer noodzakelijk te maken.
|
|
Dit wordt veroorzaakt door bevers |
Een klein stukje van de weg. Hier is het wel redelijk |
|
|
Onze Argentijnse chauffeur met het typisch Vuurlandse petje. Hij kreeg mate doorgegeven van de andere man. |
Een uur geleden regende het nog |
|
|
Deze bergen zijn door de wrijving van twee tektonische platen omhoog gedrukt |
Het terrein van de bevers |
|
|
Een beverburcht |
Een bevergeraamte |
|
|
Landschap in de Tierra del Fuego |
In dit mos zak je enige centimeters weg |
Het was in ieder geval een prachtige tocht. Na door wat stromende beekjes gereden te zijn, kwamen we aan bij een bos. We stapten uit en liepen naar een hut in het bos. Aan de bomen zat een soort begroeiing dat alleen maar voorkomt als de lucht echt zuiver is. Bij een beetje vervuiling verdwijnt het al.
|
|
De begroeiing op de bomen, alleen bij zuivere lucht |
Van deze bes krijg je buikpijn |
In de hut kregen we Argentijns rundvlees met brood, kaas en chorizo. Er was ook fruit en koek en het drinken bestond uit water, wijn of cola. Nadat wij ons dit goed hadden laten smaken, keerden we weer terug naar de Landrovers.
|
|
Een prachtig bosviooltje |
Lucia zoekt haar weg |
|
|
De hut waar we de stop hadden |
Zo ziet het er van binnen uit. Er is ook een kachel. |
|
|
Het is lastig om achterin te klimmen |
De boel wordt vastgesjord |
|
|
We rijden door het water |
Een prachtige sledehond |
Na nog wat woest terrein bereikten we de grote weg, die van Ushuaia naar Buenos Aires loopt. We werden bij de boot afgeleverd die niet veel later vertrok om via Glacier Alley en het Beagle kanaal naar Punto Arenas in Chili varen.
Onderweg zagen we mooie gletsjers. Het water was groen gekleurd door het vele smeltwater.
|
|
Gletsjers boven elkaar |
De gletsjer smelt al boven op de rots |
|
|
Honderden cascade watervalletjes van de hoge gletsjers |
Hier eindigt de gletsjer in het water |
|
Niet alleen bij Kaap Hoorn zonken schepen. Hier ook een in het Beagle kanaal. |
Punta Arenas was niet de mooiste stad die je je kunt wensen als toerist. Na een paar uur waren we dan ook weer aan boord. In de taxi op de terugweg zagen we nog wel een paar dingen die de moeite van het fotograferen waard waren. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
|
|
Een van de straten van Punta Arenas, het is er doodstil |
De rivier is niet erg vol |
|
|
Het beeld van Ferdinand Magellan op het centrale plein |
Het monument van dichterbij |
|
|
De voet wrijven brengt geluk |
Een panfluit speler bij het monument |
Vanavond vertrekt het schip naar de volgende Chileense stad. Het is twee dagen varen.
Chili is overigens het op een na minst corrupte land van Zuid Amerika. Alleen Uruguay gaat nog voor. |