Header image Antarctica


Lucia en Phillip de Graaff
  HOME ::
   
 
Antarctica 6

 
       

 

 

Antarctica 6
Het is hier aan boord echt een geoliede machine. Alles is perfect geregeld en het personeel doet echt zijn best het je naar de zin te maken. Je krijgt hier aan boord elke dag een nieuw dagprogramma. In het programma stond: ‘Scenic cruising tijden zijn onder voorbehoudt’. De rillingen lopen je over de rug. De tweede keer, kijk je het eerst of het er nog staat. De derde keer durf je haast niet te kijken maar je doet het toch. Neeeeee, het staat er nog. Toevallig moest ik bij de receptie wat vragen en ik maakte ze erop attent dat dit echt niet kon. De dag daarna kwam er weer een nieuw programma. Ik durfde haast niet te kijken. Schichtig begon ik te lezen. ‘Scenic cruising tijden zijn onder voorbehoud’. Yes, ik was helemaal gelukkig. Wat kan een mens toch blij worden van kleine dingen.
Ik zag de laatste enorme grote ijsberg langskomen, als een huis zo groot. Heel in de verte was er nog een. Ik heb begrepen dat we iets vroeger uit het Antarctisch gebied zijn vertrokken om slecht weer te vermijden.  Het is nu al windkracht 6 en het zal nog wat toenemen. Je hebt moeite om recht te lopen. Ik ben benieuwd hoe het weer bij Kaap Hoorn is, dat was honderden jaren geleden al berucht.
We blijken geluk gehad te hebben met het weer. De deining kan wel 10 tot 12 meter zijn en wij hebben  dagen een rustige zee gehad. Er was af en toe een gure wind maar die nam vaak af. Niet iedereen heeft bij deze tocht vier dagen lang zulk weer met zo’n uitzicht. Ondanks de deining voel ik me prima en dit zonder medicatie. Dat mag een wonder heten want normaal gesproken word ik al zeeziek als ik een roeiboot in de sloot zie schommelen.

 

We varen weer noordwaarts. ’s Morgens vroeg kwamen we aan bij Kaap Hoorn. De wateren rondom Kaap Hoorn zijn berucht vanwege de harde winden, grote golven, sterke stromingen en ijsbergen. Er hebben al vele schepen schipbreuk geleden. Het is ongelooflijk dat deze doorgang pas bijna 100 jaar gevonden is na de ontdekking van de Straat van Magellaan. Magellaan ontdekte deze straat al in november 1520.

601

 

Op deze kaart zijn de vele scheepswrakken bij Kaap Hoorn aangegeven

In 1615 vertrokken Jacob Le Maire en Willem Schouten met de schepen de Eendracht en de Hoorn om een zuidelijke doorgang van de Atlantische naar de Pacific te vinden. De Eendracht liep nog averij op omdat onderweg de romp doorboord was door het zwaard van een zwaardvis. Men dacht indertijd dat het een zeemonster was. In Zuid Amerika voeren ze nog het estuarium van de Deseado op waar de Hoorn vastliep en dreigde om te vallen. Gelukkig lag de Eendracht ernaast en kon het schip daar tegenaan leunen. Wat later zetten ze beide schepen aan de grond op het Koningseiland dat in dit estuarium ligt. Daar werden de rompen van de schepen schoongemaakt. Dit werd o.a. met vuur gedaan. Helaas vloog de Hoorn in brand en brandde in een paar dagen af. Toen het vuur het buskruit bereikte, vloog de boel de lucht in. Men heeft nog vele waardevolle spullen kunnen overbrengen naar de eendracht waarna die weer verder voer en op 29 januari 2016 Kaap Hoorn bereikte, de zuidelijkste landmassa ter wereld. De Kaap werd genoemd naar de vergane Hoorn en de thuishaven van beide schepen. Na aankomst in Batavia op Java voer Le Maire mee op de Amsterdam dat terug naar Nederland ging maar hij overleed onderweg.

 

De Engelsen maakten van Hoorn het woord Horn. De Spanjaarden dachten dat het woord hoorn betekende en schreven Cabo de Hornos. Hornos betekent oven, vandaar wellicht de naam Vuurland.

Er worden nogal wat verhalen verteld over de gevaren van Kaap Hoorn. Charles Darwin schreef: “Een aangezicht van een dergelijke kust is genoeg om een landsman een week lang over scheepswrakken en gevaarlijke situaties te laten dromen”.

602

 

Precies voor Kaap Hoorn, de scheepstoeter klinkt


Vlakbij het centrale station staat een beeldhouwwerk uit 1992 dat daar ter ere van de omgekomen zeevarenden is neergezet. De Chileense beeldhouwer Jose Balcells heeft het silhouet van en albatros uitgebeeld. Op de sculptuur staat een gedicht van Sara Vial, opgedragen aan de omgekomen zeelui die probeerden rond Kaap Hoorn te varen.


603


Ik ben de albatros
die u
opwacht aan het wereldeinde.
Ik ben de vergeten ziel van de verdronken zeelui die Kaap Hoorn rondden
komende van alle wereldzeeën.
Maar zij stierven niet in het golvengeweld, nu vliegen zij met mijn vleugels
op naar de eeuwigheid, in die allerlaatste kloof
van de zuidpoolwinden.

Dit is het kunstwerk maar het lijkt niet echt op een albatros. Ik zie wel vleugels.

 


Het schip lag daar stil te wachten op de loodsen. Toen die aan boord waren, stoomden we op naar Ushuaia alwaar wij ’s avonds om een uur of negen aanlegden. Sinds de opening van het Panamakanaal wordt de ronding om Kaap Hoorn nog maar heel weinig gebruikt.

Ushuaia is de zuidelijkste stad ter wereld en ligt op het eiland Vuurland. De naam Ushuaia is er door de inheemse bewoners aan gegeven.


604

 

605


 

In het begin van de twintigste eeuw werd de stad opgebouwd rond een gevangenis voor zware criminelen. De eerste gevangenen arriveerden in 1896 en ze werden tewerkgesteld in de houtwinningsindustrie rond de stad. In 1947 werd de gevangenis gesloten omdat de Argentijnse regering dat prettiger vond voor de bewoners.
Bij de stad ligt nog een spoorweg die indertijd door de gevangenen gebruikt werd, ‘De trein aan het einde van de wereld’. De trein van nu is een replica en je kunt er een tochtje van 7 km mee maken.
’s Avonds hebben we nog wat in de regen de stad gewandeld.


606

607

Ushuaia vanaf de Zaandam

Zaandam by night

 

608

609

Leuke gevels

Het herinnert nog aan het gevangenis verleden

610 

611

Ook hier het gevangenis verleden uitgebeeld

In de restaurants werd vlees gebraden

Het treintje leek ons wat saai ook al gingen we naar het einde van de wereld. Wij kozen voor een jeepsafari door een deel van de Tierra del Fuego, een prachtig natuurgebied.
Dat was een geweldige ervaring. We reden echt over een zware trail van schier onbegaanbaar terrein. We stopten op verschillende punten om de natuur te bewonderen. Regelmatig keek ik naar de lucht of ik een condor kon spotten maar helaas.
Verder liepen we door een gebied dat er helemaal vernield uitzag. Dat was ook zo. Dit is gebeurd door bevers die indertijd werden ingevoerd om en dacht de bevers te kunnen gebruiken voor de bontindustrie. Dat mislukte faliekant maar de bevers daar hebben geen natuurlijke vijanden en vernielen daar de hele natuur door veel bomen om te knagen om dammen van te maken. Een keer per jaar is er een grote beverjacht waarbij veel dieren worden afgeschoten. Er blijven er echter voldoende over om dit elk jaar weer noodzakelijk te maken.


612

613

Dit wordt veroorzaakt door bevers

Een klein stukje van de weg. Hier is het wel redelijk

614

615

Onze Argentijnse chauffeur met het typisch Vuurlandse petje. Hij kreeg mate doorgegeven van de andere man.

Een uur geleden regende het nog

616

617

Deze bergen zijn door de wrijving van twee tektonische platen omhoog gedrukt

Het terrein van de bevers

618

619

Een beverburcht

Een bevergeraamte

620 

621

Landschap in de Tierra del Fuego

In dit mos zak je enige centimeters weg

Het was in ieder geval een prachtige tocht. Na door wat stromende beekjes gereden te zijn, kwamen we aan bij een bos. We stapten uit en liepen naar een hut in het bos. Aan de bomen zat een soort begroeiing dat alleen maar voorkomt als de lucht echt zuiver is. Bij een beetje vervuiling verdwijnt het al.


622

623

De begroeiing op de bomen, alleen bij zuivere lucht

Van deze bes krijg je buikpijn

In de hut kregen we Argentijns rundvlees met brood, kaas en chorizo. Er was ook fruit en koek en het drinken bestond uit water, wijn of cola. Nadat wij ons dit goed hadden laten smaken, keerden we weer terug naar de Landrovers.


624 

625

Een prachtig bosviooltje

Lucia zoekt haar weg

626

627

De hut waar we de stop hadden

Zo ziet het er van binnen uit. Er is ook een kachel.

628

629

Het is lastig om achterin te klimmen

De boel wordt vastgesjord


630

631

We rijden door het water

Een prachtige sledehond

Na nog wat woest terrein bereikten we de grote weg, die van Ushuaia naar Buenos Aires loopt. We werden bij de boot afgeleverd die niet veel later vertrok om via Glacier Alley en het Beagle kanaal naar Punto Arenas in Chili varen.
Onderweg zagen we mooie gletsjers. Het water was groen gekleurd door het vele smeltwater.


632 

633

Gletsjers boven elkaar

De gletsjer smelt al boven op de rots

634



635

Honderden cascade watervalletjes van de hoge gletsjers

Hier eindigt de gletsjer in het water

636

Niet alleen bij Kaap Hoorn zonken schepen. Hier ook een in het Beagle kanaal.

Punta Arenas was niet de mooiste stad die je je kunt wensen als toerist. Na een paar uur waren we dan ook weer aan boord. In de taxi op de terugweg zagen we nog wel een paar dingen die de moeite van het fotograferen waard waren. Maar ja, je kunt niet alles hebben.


637

638

Een van de straten van Punta Arenas, het is er doodstil

De rivier is niet erg vol

639

640

Het beeld van Ferdinand Magellan op het centrale plein

Het monument van dichterbij

641

642

De voet wrijven brengt geluk

Een panfluit speler bij het monument

Vanavond vertrekt het schip naar de volgende Chileense stad. Het is twee dagen varen.
Chili is overigens het op een na minst corrupte land van Zuid Amerika. Alleen Uruguay gaat nog voor.